Кръстю Цончев**
За привременния управител по чл. 103, ал. 3 от Закона за лицата (word)
За привременния управител по чл. 103, ал. 3 от Закона за лицата (pdf)
Съгласно* чл. 104 ЗЛ запрещението произвежда действие от деня на решението, т.е. едно лице губи деeспособността си поради поставянето му под пълно запрещение от момента, когато решението влезе в законна сила. През течение на производството за поставяне под пълно запрещение, докато още няма влязло в законна сила съдебно решение, лицето, за запрещението на което се касае (за краткост: лицето), запазва напълно дееспособността си, с тази само разлика, че неговите действия могат впоследствие да бъдат атакувани по реда на чл. 112 и чл. 113 3Л.
В някои случаи обаче възможността на лицето да извършва валидни правни сделки през течението на производството може да изложи на опасност както личността, така и целия му патримониум поради разстроените негови умствени способности, затова чл. 103, ал. 3 3Л дава право на съда, след като разпита лицето и се убеди, че то не е в състояние да се грижи само за себе си, да му назначи един привременен управител. Според чл. 103, ал. 3 3Л този привременен управител има за задача да се грижи за личността и имотите на лицето. Освен това разпореждане, в закона нищо друго не е казано относно правното положение на привременния управител. За него се говори в чл. 929 ЗГС, където той познава „временен попечител“ със задача той да се грижи за личността и имотите на лицето. Най-сетне за привременния управител се споменава и в чл. 111 3Л.
По силата на току-що споменатия чл. 111 3Л сделките, които сключва запретеният или лицето, на което е назначен привременен управител, са недействителни, като според втората алинея на същия чл. 111 3Л тази недействителност може да се противопоставя само от настойника, запретения или от правоприемниците им, т.е. понятието недействителност следва да се разбира като унищожаемост (чл. 111 3Л вр. чл. 10 и чл. 11 33Д). Като така, ако лицето впоследствие бъде поставено под запрещение, сделките, които то е сключило преди постановяването на решението и то след назначаването на привременния управител, са унищожаеми; те са опорочени от същия недостатък, от който са засегнати и сделките на един запретен, сир. недееспособен. От казаното може да се извади заключението, че с назначаването на привременния управител лицето губи дееспособността си така, както я е изгубил и онзи, който е поставен окончателно под пълно запрещение. Разбира се, това важи само за случая, когато лицето впоследствие наистина бъде поставено със съдебното решение под запрещение[1].
Щом като с назначаването на привременния управител лицето изгубва дееспособността си, следва да се приеме, че на неговото място в гражданските отношения ще действа назначеният по силата на закона привременен управител, който е натоварен да се грижи за личността и имотите му. Привременният управител може да предприема всички мерки както относно личността на лицето, така и относно имуществото му. Що се касае до имотите, управителят е длъжен да се грижи преди всичко за запазването им, за извършването на необходимите поправки, за отправление нормалната дейност на едно търговско заведение или индустриално предприятие; той може да изплаща задълженията на лицето, да събира неговите вземания, а при нужда да ипотекира и отчуждава недвижимите му имоти; с една реч привременният управител може да извършва всякакви имуществени актове, защото за даден случай и при известни обстоятелства всичко това може да представлява „грижа за имотите“ на лицето. Този резултат се налага, като се има предвид, че лицето не може да сключва напълно валидни сделки, а от друга страна, то не се намира в положение да може правилно да разполага с правата си. Така че, привременният управител замества изцяло лицето в гражданските отношения, с изключение на строго личните актове.
Привременният управител обаче се грижи не за себе си, той отстоява не свои, а чужди интереси, затова целесъобразно е да не бъде предоставено нему извършването на всички изброени по-горе актове, без да бъде контролиран, ръководейки се само от своето лично усмотрение и преценка. Тази мисъл се налага още повече, като се направи сравнение с положението на настойника на поставения с влязло в законна сила решение под пълно запрещение, който настойник е избран от роднинския съвет, т.е. от хора близки на неспособния, и който не може сам да извършва всякакви актове; някои сделки той въобще не може да извършва, за някои се нуждае от разрешението на роднинския съвет, а за трети е необходимо и одобрение от съда (чл. 105 3Л). На второ място, трябва да се има предвид още и това, че настойникът е назначен за продължително време и то на едно лице, на което е окончателно отнета дееспособността, а привременният управител е назначен временно, както това личи от самото му название, или както се изразява Законът за гражданското съдопроизводство, „ако по някоя причина делото ще следва да се отложи“. Щом като настойникът на един пълно запретен се подчинява на големите ограничения, постановени в Закона за настойничеството, при наличността на няколко контролни органи, то по необходимост се налага да се приеме, че привременният управител, който се грижи за едно лице, за което не се знае дали ще бъде поставено под запрещение или ще запази дееспособността си, не може да има повече права, отколкото има настойникът на запретения. Поради изложените съображения и предвид изтъкнатата разлика между настойника и привременния управител, може да се отиде по-далеч, обаче, и да се приеме, че този последният следва да бъде още по-ограничен в правата си, отколкото е настойникът, като се наложи контрол върху неговите действия.
Кой е обаче органът, който ще контролира дейността на привременния управител? При настойничеството има няколко контролни органи, а именно: поднастойник, роднински съвет, мирови съдия и най-сетне окръжният съд. За привременния управител по чл. 103 3Л законът не посочва специален орган, който да бди върху дейността му. В случая е очевидно, че не може да става дума за назначаването на поднастойник, защото въобще няма настойничество, учредено над лицето; по същите съображения не може да се говори и за контрол от страна на мировия съдия. През времето, когато действа привременният управител, не може да бъде учредяван и роднински съвет, защото той се свиква само в указаните в закона случаи по чл. 14 ЗНаст: когато има учредено настойничество над дадено лице, или в нарочно предвидени в закона случаи, както това е напр. по чл. 103, ал. 1 3Л или чл. 98 3Л. Лри липсата на специална разпоредба на закона относно привременния управител за учредяването на роднински съвет, такъв не може да се свиква, за да контролира действията на управителя[2].
По силата на чл. 103, ал. 3 3Л окръжният съд по свободно усмотрение преценява дали да учреди грижата за лицето, като му назначи привременен управител; следователно, той е единственият орган, който може да контролира дейността на привременния управител[3].
Кои актове привременният управител може да извършва сам и за кои е необходимо съдействието на окръжния съд? По този въпрос няма никакви указания в закона, и затова единственият път, по който може да се дойде до някакво заключение, е аналогията с разпорежданията, които се прилагат за настойника на запретения, като се има предвид разликата между правното положение на настойника и това на привременния управител.
Както се вече изтъкна, привременният управител, според схващането на закона, замества напълно лицето и извършва всички почти актове от негово име; но той е назначен само привремено, за през течението на процеса, без да се знае дали лицето ще бъде поставено под запрещение. Това ни навежда на мисълта, че привременният управител трябва да ограничи дейността си само в кръга на онези актове, които са абсолютно наложителни и които не търпят отлагане[4]. Актове, които не търпят отлагане, обаче, са не само ремонтът на една къща или купуването на един костюм дрехи за лицето, но такива могат да бъдат и ипотекирането или продажбата на един недвижим имот, когато това се налага по силата на необходимостта. Така че, обстоятелството, дали един акт е неотложим или не, не може да ни даде указания за това кои актове привременният управител може да извършва сам и за кои е необходимо разрешение от съда. Неотложимостта на акта може да бъде само един ръководен критерий, когато управителят или в някои случаи съдът ще обсъждат дали трябва да се предприеме извършването на една сделка или не.
В доктрината и в съдебната практика се изтъква, че привременният управител може да извършва само актовете на обикновено управление, а за всички други актове, които излизат вън от тези граници, е необходимо разрешение от съда. Остава обаче да се отговори на въпроса кои са актове на просто управление и кои са разпоредителни такива. За разрешението на поставения въпрос ще следва да се изхожда от постановленията на Закона за настойничеството, които се прилагат спрямо поставения под пълно запрещение, като се има предвид изтъкнатата вече разлика между настойника на запретения и привременния управител на този, който тепърва ще бъде поставен под запрещение.
На първо място, следва да се приеме, че привременният управител не може да извършва онези сделки, които не може да извършва настойникът (чл. 66 3Наст). На второ място, по аналогия с чл. 65 и чл. 68 3Наст, привременният управител може да сключва заеми от името и за сметка на лицето, да ипотекира и продава недвижимите му имоти само с предварителното разрешение от съда; в случая не може да бъде свикван роднински съвет по изложените вече съображения. Във всички случаи, предвидени в Закона за настойничеството, при които настойникът се нуждае от разрешението на роднинския съвет, следва да се приеме, че привременният управител трябва да изисква разрешение тоже от съда, при невъзможността да бъде учредяван роднински съвет. Така, по аналогия с чл. чл. 62, 63, 68, 73, 76, 78 3Наст, следва да се приеме, че за изплащането на дългове на лицето, които се основават на достоверни доказателства, за продажбата на движими вещи, които подлежат на развала или стоят без полза, за продължаване търговията, за купуването или наемането на имотите на лицето, за приемане или отхвърляне на деферирано на лицето наследство или най-сетне за приемане на дарения, направени на лицето, във всички тези случаи привременният управител ще се нуждае от предварителното разрешение на съда, за да може да предприеме валидно извършеното на посочените актове. По аналогия с чл. 80 3Наст трябва да се приеме, че за сключването на спогодби по дела за движими имоти привременният управител трябва да иска разрешение от съда; също такова разрешение той трябва да иска и за сключване на спогодби по дела за недвижими имоти. Тук не може да се прави разликата, която не може да се прави по отношение на настойника, който в даден случай получава разрешение от роднинския съвет, а в друг случай иска и одобрение от съда. Ако привременният управител извърши някои от посочените актове без разрешение от съда, то по отношение на тези сделки ще се прилага аналогично чл. 61 3Наст, т.е. те ще бждат унищожаеми.
Разрешението, което дава окръжният съд не може да бъде дадено общо и абстрактно, но то трябва да се отнася до точно определена сделка, т.е. окръжният съд дава разрешение само за специални случаи, след като се убеди, че проектираната сделка няма да увреди интересите на лицето. Някои автори[5] обаче приемат, че разрешението на съда може да бъде дадено в обща форма за известна категория актове. Други[6], като приемат, че правата на привременния управител са определени по закона, отричат въобще на съда възможността да разширява правата му, т.е. не само да дава разрешение в обща форма, но и конкретно за определени сделки. Едва ли би могло с успех да се твърди, че правата на привременния управител са определени по закона, но и заключението, че съдът може да дава разрешение за извършването на цяла категория актове, не е в пълно съгласие със становището на закона. Ако съдът би могъл да даде на привременния управител по-широки права, отколкото има той обикновено, т.е. право да извършва сделки, които надхвърлят границите на простото управление, то би се получил резултатът, че привременният управител може да има повече права от настойника на запретения. Така например, ако съдът даде на привременния управител правото да продава или ипотекира недвижимите имоти на лице, което обикновено се изтъква, когато се говори за разширяване мандата на привременния управител, ясно е, че такива права не отговарят на естеството на службата на привременния управител. Така, той отнапред ще бъде овластен да извършва сделки, за извършването на които настойникът се нуждае във всеки отделен случай от разрешението на роднинския съвет и одобрението на съда, а изтъкна се вече разликата между настойника и привременния управител. Щом като се приеме, че този, последният, трябва да бъде по-ограничен в правата си, отколкото е настойникът, то и в тоя случай се налага заключението, че съдът не може в обща и неопределена форма да дава разрешение на управителя да сключва даден вид сделки, а това разрешение трябва да бъде дадено с оглед на всеки конкретен случай, за да се осмисли контролът, който съдът упражнява върху дейността на привременния управител.
Според чл. 79 3Наст вр. чл. 105 3Л настойникът на запретения може да завежда искове от името на последния за правата му върху недвижими имоти само с разрешение на роднинския съвет. По аргумент а contrario от този член на закона следва да се приеме, че настойникът може да завежда искове за правата на запретения върху движими имоти без разрешение на роднинския съвет. Т.е. чл. 79 3Наст застава на становището, че завеждането на различни искове не е акт, който може да бъде изцяло поставен в категорията на актовете на простото управление или разпоредителните такива, но завеждането на иска, като имуществен акт, се характеризира от правото, предмет на иска. Чл. 79 3Наст е зает от чл. 464 на Френския граждански законник, откъдето въобще е зает нашият Закон за настойничеството. На времето си разпореждането на чл. 464, което прави разлика между искове за движими имоти, е имало смисъл и практическо значение, защото тогава недвижимите имоти са представлявали във всеки един случай по-голяма ценност от движимите такива. И, за да се предпази недееспособното лице от евентуалното изгубване на главните ценности от патримониума, е било постановено в чл. 464 на Френския граждански законник, че за завеждането на искове за недвижими имоти настойникът трябва да получи предварително разрешение от роднинския съвет. Сега обаче не може да се подържа с успех, че съотношението между движимите и недвижимите имоти е същото, каквото е било преди; въпреки това обаче за завеждането на един иск за незначителен недвижим имот настойникът ще се нуждае от предварително разрешение на роднинския съвет, а завеждането на един иск за даване сметка например, при който интересът може да възлиза на милиони лева, е предоставено на личното усмотрение и преценка на настойника. Във всичко това вярното е само едно: недвижимият имот представлява една сигурна ценност, която не е изложена на такива резки и големи промени, на каквито е изложен движимият капитал.
От казаното личи, че сега вече не съществува разумно основание да се прави разлика между завеждането на иск за движим и за недвижим имот. Това заключение не може да има никаква стойност, що се касае до правата на настойника, защото те са определени по закона, но то може да бъде едно указание за разрешаването на конкретния въпрос относно правата на привременния управител, за който няма разпореждания в закона.
Както току-що се каза, различаването дали искът е за движим, или за недвижим имот, не е разумен критерий, съобразно с който да можем да извадим заключението, че за завеждането на едната категория искове привременният управител се нуждае от предварителното разрешение на съда, а за другата категория искове не се нужда от такова разрешение. За такъв критерий не може да ни послужи и ценността на правото, за което се води искът. За едно дребно домакинство завеждането на един иск за 10000 лв. може да е от голяма важност, а за едно голямо предприятие този иск може да не представлява никакво значение.
Завеждането на иск е действие, което представлява един риск за патримониума на ищеца, защото с това се предизвиква издаването на съдебно решение, с което окончателно и със силата на присъденото нещо ще се разреши въпросът дали правото ще се запази в имуществото на ищеца, или то ще бъде завинаги загубено. Това е един риск, защото известно е, че всеки един процес се разрешава въз основа на събранитe и представени от страните доказателства, а в някои случаи е мъчно да се съберат такива доказателства, които биха осигурили благоприятния изход на процеса. Предвид на това, че завеждането на иск представлява един риск, както се казва, независимо от това дали се отнася за движим или недвижим имот, би следвало да се приеме, че привременният управител, назначен по силата на чл. 103, ал. 3 3Л, може да завежда искове от името на лицето само с предварително разрешение на съда[7].
В италианската доктрина и съдебна практика преобладаващето мнение е, че за завеждането на искове от привременния управител е необходимо разрешение от съда. Това заключение обаче не може да бъде меродавно за нас, защото разпорежданията на Италианския граждански законник относно настойника се различават от постановленията на нашия Закон за настойничеството, откъдето единствено могат да се правят заключения на правата на привременния управител. В чл. 296, ал. 2 на Италианския граждански законник е казано, че настойникът не може да завежда искове от името на непълнолетния без предварителното разрешение на роднинския съвет; при това не се прави разлика между искове за движими и за недвижими имоти. Така че по аргумент от чл. 296 в Италия лесно може да се достигне до заключението, че за завеждането на искове въобще привременният управител трябва да иска разрешение от съда.
За отговарянето на един иск, т.е. за заемането положението на ответник в процеса, не е необходимо привременният управител да има разрешението на съда, защото в този случай се поставя само въпросът за добрата защита на интересите на лицето пред съд, за което именно е назначен да се грижи привременният управител. Бодри Лакантинери-Шено-Бонкарер приемат, че не само за завеждането, но и за отговарянето на искове е необходимо разрешение от съда. Това заключение може да намери оправдание наистина във Франция, но не и у нас; защото по силата на чл. 464 от Френския граждански законник настойникът трябва да иска разрешение от роднинския съвет както за завеждането на иск за недвижими имоти, така и за приемането (acquiescement) на такъв иск, т.е. както за заемане положението на ищец, така и за заемане положението на ответник, настойникът се нуждае от предварителното разрешение на роднинския съвет. По аргумент от чл. 464 може да се вади заключение във Франция, че и за отговарянето на искове привременният управител трябва да иска разрешение от съда.
Във връзка с въпроса какво действие е завеждането на иск следва да се споменат и постановленията на чл. 115 3Л и чл. 106 3Наст. В чл. 115 3Л се постановява, че явяването в съд, т.е. и завеждането на иск, е действие, което надхвърля рамките на простото управление. По същия начин в чл. 106 вр. чл. 105 3Наст яваването в съд като ищец, т.е. и завеждането на иск, се счита действие, което излиза вън от границите на управлението на имотите. Щом като се приеме, че поначало привременният управител може да извършва сам само действията на обикновеното управление, то разпорежданията на споменатите текстове на Закона за лицата и Закона за настойничеството идват да подкрепят заключението, че за завеждането на един иск привременният управител трябва да иска предварително разрешение от окръжния съд.
Чл. 115 3Л не прави обаче разлика между завеждане и отговаряне на искове, а чл. 106 3Наст изрично приравнява тези две действия и еднакво и в двата случая се изисква съдействието на попечителя. В тези случаи обаче законът има предвид, че когато спорът за едно право е отнесен пред съда, тогава той ще бъде разрешен със силата на присъдено нещо, и че това представлява един риск, за който вече се каза, затова именно разпорежда, че на ограничено запретения и на еманципирания трябва да съдейства в този случай попечителят, защото счита, че и двамата са недостатъчно способни да защитят добре интересите си: единият поради умствените си недостатъци, а другият поради ранната си възраст. При явяването в съд се изисква по-голяма от обикновената бдителност. Разликата между заемането положението на ищеца или на ответник обаче е тази, че докато при отговарянето на един вече предявен иск се поставя само въпрос за добрата защита на едно вече поставено в рисковано положение право, при завеждането на иск се поставя още и въпросът дали да се рискува с дадено право. При завеждането на иск излагането на правото в опасно положение изхожда от страната на неспособния. Разрешението именно на този въпрос, дали да се рискува или не, подлежи на преценка не само от привременния управител лично, но се изисква и намесата на контролния орган – съда. И за воденето, и за отговарянето на искове привременният управител е способен добре да изпълни задачата си, в различие от положението на ограничено запретения и еманципирания, които не разполагат с тази възможност: първият поради умствените си недостатъци, а вторият поради ранната си възраст. Ето защо от чл. 115 3Л и чл. 106 3Наст не може да се вади аргумент за положението на привременния управител с оглед на това какво действие трябва да се счита завеждането на иск и отговарянето на такъв. Въпросът за завеждането и отговарянето на искове по отношение на привременния управител се поставя самостоятелно и независимо от разрешението на същия въпрос спрямо ограничено запретения и еманципирания. Така че за завеждането на искове привременният управител се нуждае от предварителното разрешение на съда, а за отговарянето на такива той не се нуждае от такова.
** Изтъкнат български правник, учен, адвокат и законотворец Кръстю Цончев (13.09.1910 г.-04.08.1991 г.) е роден в град София. Завършва Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ през 1933 г. Доцент в Катедрата по гражданско право на Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ (1941-1947). Преподавателската му кариера e прекъсната по политически причини. Бил е заместник-председател на Сдружението по сравнително право при Съюза на юристите в България. Дългогодишен адвокат и изключително плодовит юридически писател. От първите му значителни работи е монографията „Отговорност на трето лице за нарушение на чуждо облигационно право“ (1940), след което следва монографията „Принос към деликатната отговорност за чужди действия“ (1845-1946). По-късно се появяват и „Приносът по чл. 12, ал. II от Закона за наследството“ (1971), „Подобренията" (1972), „Симулацията в гражданското право“ (1974), „Съдебна делба“ (1985) и „Договор за дарение“ (1988). Автор на общо 14 монографии, учебници и книги, както и на повече от 70 научни статии по право.
* Статията е публикувана за първи път в Съдийски вестник, г. XVI, бр. 8 (април 1935 г.). Статията е писана, когато авторът й е бил на 24 години и не фигурира в публикуваните библиографии на автора. В статията се използват обичайни съкращения на заглавия на нормативни актове, действали при публикуването й. ЗГС – Закон за гражданското съдопроизводство, ЗЗД – Закон за задълженията и договорите, ЗЛ – Закон за лицата, ЗНаст – Закон за настойничеството. Правописът е осъвременен. Статията се публикува отново с любезното разрешение на г-н Керестелиев, внук на проф. Цончев.
[1] Планиол-Рипер-Саватие, Гражданско право, т. I с. 711; Пачифици-Мацони, Институции, т. VII, част II, с. 437; Дж. Пиола, За неспособните лица, т. I, с. 618, и т. II, с. 441 и 549.
[2] В този смисъл Дж. Пиола, цит. съч., т. II, с. 441 и 442; на противното мнение Пачифичи-Мацони, цит. съч., т. VII, ч. VII, с. 447, според когото за привременния управител може да се учредява роднински съвет, тъй както се учредява и за настойника, понеже правното положение и на двамата е еднакво, само че първият е назначен за по-кратко време.
[3] В този смисъл: Обри и Ро, Курс, т. I, с. 796-797; Дж. Пиола, цит. съч., т. II, с. 441-442; Бодри Лакантинери-Шено-Бонкарер, Гражданско право, т. V, с. 810; в противен смисъл Планиол-Рипер-Саватие, цит. съч., т. I, с. 711, според които правата на привременния управител са определени по закона и в никакъв случай не могат да бъдат разширявани, макар и със специални разрешения от съда; според Пачифичи-Мацони, цит. съч., т. VII, ч. II, с. 447, окръжният съд дава разрешения във всички случаи, които са указани в Закона за настойничеството, т.е. по реда на този закон.
[4] Планиол-Рипер-Саватие, цит. съч., на пос. по-горе място; Обри и Ро, цит. съч., на пос. място; Колен и Капитан, Курс, т. I, с. 752; според Пачифичи-Мацони, цит. съч., т. VII, ч. II, с. 398 и ст. 437, привременният управител може да извършва всички актове, които може да извършва и настойникът; в този смисъл и Дж. Пиола, цит. съч., на пос. място.
[5] Като напр. Бодри Лакантинери-Шено-Бонкарер, цит. съч., т. V, с. 810.
[6] Планиол-Рипер-Саватие, цит. съч., т. I, с. 711.
[7] Планиол-Рипер-Саватие, цит. съч., т. I, с. 711; Бодри Лакантинери-Шено-Бонкарер, цит. съч., т. V, с. 810; Пиола, цит. съч., т. II, с. 441.