акад. Любен Василев [1]
За преобразуващите субективни граждански права word
За преобразуващите субективни граждански права pdf
I
Във връзка с поставената от партията и от социалистическата държава задача[2] за непрестанно укрепване на социалистическата законност проблемът за субективните права във всички области на законодателството и за реда и начините на тяхното осъществяване и гарантиране придобива растящо теоретическо и практическо значение.
В мярката, в която марксистко-ленинската правна наука разработва общите и специалните въпроси на субективните права, на тяхното съдържание и граници, ред и форми на защита, тя съдейства на съдебната, арбитражната и административната практика при осъществяването и укрепването на социалистическата законност, при извличането и оползотворяването на всички възможности, които действащото социалистическо право установява за постигане на обществено оправдани интереси, цели и стремления на трудещите се граждани и на социалистическите организации. Социалистическата гражданскоправна наука осъществява тази задача, като разработва въпросите за гражданските правоотношения, за гражданските субективни права и правни задължения. В тази насока тя спира вниманието си главно върху субективните права на държавната, кооперативната и на производната от тях лична собственост, върху ограничените вещни права над чужди вещи, върху широкия кръг облигационни права и задължения, върху субективните права и задължения във връзка с наследяването. Но гражданските правоотношения или поне значителна част от тях съдържат наред с основните абсолютни или относителни субективни права, по силата на които техните носители могат да използват и стопанисват определени имущества, да се разпореждат е тях, да искат от други лица спазване на определено поведение (даване на вещи или на други блага, извършване или неизвършване на определени действия в полза на носителите на субективните права), още и една втора категория правомощия от друго естество. Колкото и да е голямо разнообразието на тия правомощия, с колкото и особености да е свързано тяхното възникване, конкретно съдържание, упражнение и последици при всяка от отделните категории граждански правоотношения, те разкриват редица общи признаци, които ги отличават от субективните права да се иска от друго лице или от други граждани или обществени организации да спазят определено поведение. При правомощията от втората категория овластеното лице не иска от другиго или от другите да му дадат определено имущество, да извършат или да се въздържат в негова полза от извършване на определено действие.
То самò, със свое едностранно действие, направо създава между себе си и друго определено лице нови права и задължения или пък изменя права и задължения, които са съществували дотогава между тях, или накрая отменя или прекратява такива права и задължения. В други случаи носителят на правомощието може да предизвика създаването, изменението, отменението или прекратяването на определени права и задължения между него и друго лице, пак без съгласие на последното, като предяви пред съда или арбитража иск за това и като издейства решение за уважаването на тоя иск. С тъй предявения иск носителят на правомощието не търси осъждане на другото лице да му даде имущество или да извърши или да се въздържи от извършване на определено действие. Насрещното лице, гражданин или социалистическа организация не може да осуети нито извършването на едностранното извънсъдебно действие от страна на овластеното лице, нито предявяването на неговия иск пред съда или арбитража. Щом носителят на правомощието извърши определено извънсъдебно едностранно действие или щом съдът постанови по предявения от него иск благоприятно решение, насрещната страна няма по-нататък начин да попречи да възникнат спрямо нея определени задължения към овластеното лице или пък вече възникнали и съществуващи между тях права и задължения да бъдат изменени, отменени или прекратени. Тия именно особени правомощия, които обхващат значителна част от гражданските правоотношения, остават на втори план при теоретичното изясняване на същината, съдържанието и реализирането на гражданските правоотношения. Вниманието се насочва главно върху субективните права от първата категория, върху тия, по силата на които техните носители могат да искат от други граждани или социалистически организации спазване на определено поведение, а в случай че последните не сторят което трябва или сторят което не трябва – да предявят срещу тях иск за осъждането им на изпълнение, на обезщетение за вреди и загуби или на възстановяване на нещата в предишното им състояние. Като се държи обаче сметка за научната и практическа важност на правомощията от втората категория, за неразривната връзка, в която те се намират със субективните права от първата категория, и за дълбокото въздействие, което те могат да окажат върху тях, трябва да се заключи, че и субективните правомощия за едностранно предизвикване на промени в съществуващи правни състояния изискват по-голямо внимание и специална разработка.
В случаите, при които едни или други граждански правоотношения съдържат правомощие за някои от участващите в тях граждани или социалистически организации, по силата на което те могат с едностранни действия да изменят или да предизвикат изменението на съществуващи правни състояния, като създадат нови права и задължения или като изменят, отменят или прекратят съществуващи права и задължения между тях и насрещните участници в същите граждански правоотношения, се говори за преобразуващи или потестативни субективни граждански права. Понятието за тая категория субективни права не е още общоприето, нито е достатъчно разработено и осветлено. Доколкото изобщо се говори за преобразуващи или потестативни субективни граждански права, това става главно само в рамките на отделни класификации на субективните граждански права или някакво преобразуващо правомощие, или накрая при споменаването на конститутивните искове при посочването на способите за осъществяване и защита на субективните граждански права.
II
Това състояние на нещата налага да се постави въпросът дали действащото гражданско законодателство на НРБ наистина предвижда и урежда същински преобразуващи субективни права. След осветляването на този въпрос следва да се направи опит за определяне на общото понятие и за класификацията на преобразуващите граждански субективни права, да се посочи в какво се състои теоретичната и практическа полезност на понятието за преобразуващите правомощия при научното разработване и при прилагането на действащото гражданско прано.
Анализът на гражданското законодателство на НРБ позволява да се направи изводът, че в редица случаи са установени правни възможности, по силата на които определени лица могат да предизвикат промени в съществуващите правни състояния. Във връзка с личния статут на гражданите ще споменем случаите, предвидени в чл. 5, 36, 37, 47, 63, ал. 2, 69, 70, 83, ал. 2, 93, 94, 121 ЗЛС; във връзка със статута иа кооперативните и обществените организации – случаите, предвидени в чл. 143, 148 ЗЛС, чл. 40, 41 и 45, ал. 2 Прав. кооп. орг.; в областта на правото на собственост –случаите на чл. 33, 36, 45, 46, 66 ЗС, чл. 69, ал. 3 ЗНасл; в областта на общия режим на правните сделки – случаите на чл. 28 ЗЗД, 32 във връзка с 27 и 31 ЗЗД, 33, 42, ал. 2 ЗЗД; в областта на.договорите – случаите, предвидени в чл. 87, 92, ал. 3, 104, 187 и 185, 201, 210 и 211, 195 и 217, 227. ал. 3, 230, ал. 2 ЗЗД, 19 ЗЗД; във връзка с 297 и 298 ГПК и мн. др.; в областта на наследяванията – случаите, предвидени в чл. 43 и 44, 48, 51, 52, 67, 69, ал. 3, 74 и 78, ал. II и мн. др.; в областта на кредитно-платежните отношения в социалистическото стопанство – правото на участника в БВР да излезе от него, правото на отказ от акцепт по получени срещу длъжника платежни искания, правото на банката да отнеме на социалистическата организация възможността да плаща с чекове от лимитирани и нелимитирани чекови книжки и мн. др.
Трябва да се подчертае, че преобразуващите субективни права могат да се упражнят не само в областта на гражданското право. В немалко случаи те са налице и в областта на трудовото право (например правомощието на работника или служителя да отстъпи от трудовия договор, правото на предприятието да прекрати тоя договор при определени основания, правото на работника или служителя да иска отмяна на неоснователно уволнение и т.н). Преобразуващи правомощия предвижда и правото на ТКЗС (например правото на кооператор да атакува по определен ред решението на общото събрание за неговото изключване, правото на излязъл или изключен кооператор или на наследниците на починал кооператор, които сами не са кооператори, да искат да им се отдели земя от края на кооперативен блок срещу внесената при постъпването земя и т.н.). В отделни случаи преобразуващи субективни права предвиждат и норми на държавното арбитражно правораздаване и в областта на гражданския процес, и то по две причини: значителна част от материалните граждански преобразуващи права се упражняват с предявяване на искове или възражения пред съд или пред арбитраж, по които, ако ги уважи, съдът (арбитражът) постановява преобразуващи решения. А както ще се изтъкне по-нататък, и по същина, и по действия преобразуващите решения разкриват значителни особености в сравнение с осъдителните и установителните. На второ място, действащото гражданскопроцесуално законодателство установява в редица случаи преобразуващи субективни права (напр. чл. 285, ал. 2, 297, ал. 2, 379, 456 и др. ГПК). Може да се постави за обсъждане и въпросът дали не следва да се окачествят като преобразуващи субективни права от процесуално естество и правните възможности да се обжалват съдебни решения и да се иска преглед по реда на надзора или отмяна по отношение на влезли в сила решения.
Вън от съмнение е, че както по съдържание, тъй и по начин на упражнение и по особености на конкретните последици, до които води упражнението им, преобразуващите субективни права вън от областта на гражданското право имат особености, които ги отличават в една или друга насока от преобразуващите правомощия според гражданското право. Тези особености тук не се разглеждат.
Правят се опити да се оспорва самото понятие за преобразуващите субективни граждански права и съществуването им с твърдението, че никой не може да извършва правни действия, последиците от които засягат чужди правни сфери, вредят на трети лица. Това възражение е неоснователно и почива на смешение на понятията. И гражданското право на НРБ изхожда от принципа, че правните сделки пораждат действия само за страните, които участват в тях, а спрямо трети лица само в предвидените от закона случаи (срв. чл. 21, ал. 1 ЗЗД). Принципът, че правните действия пораждат последици само за лицата, които участват в тяхното извършване, че не вредят на трети лица, означава: че авторът на едностранно волеизявление или страните по един договор не могат да създадат граждански задължения в тежест на трети лица; че същите не могат да лишат трети лица от съществуващи граждански права; че те не могат да утежнят по съдържание или начин на изпълнение задължения на трети лица, нито да ги лишат от правни изгледи за придобиване на определени имуществени права и др.т. Тъй очертаният принцип далеч не противоречи на понятието и на съществуването на преобразуващите правомощия в гражданското право. Както ще се изтъкне по-нататък, преобразуващите правомощия не съществуват отделно, сами за себе си, откъснато от състава на граждански правоотношения, които включват наред с тях още и други права и задължения – права и задължения за спазване на определено поведение. Правните последици от упражнението на преобразуващите субективни граждански права засягат тъкмо насрещните страни по тези граждански правоотношения, в състава на които те се включват. По силата на цялото съдържание на посочените граждански правоотношения насрещните лица се явяват обвързани от правните последици на действията, които носителят на преобразуващото субективно право извършва, когато го упражнява в съответствие с неговото съдържание и с неговите предели.
III
След като констатирахме, че действащото гражданско право на НРБ изрично предвижда и регулира преобразуващи субективни правомощия, трябва да се осветлят два въпроса: дали те са истински субективни граждански права, т.е. дали отговарят на минимално необходимите съществени признаци на общото понятие за гражданските субективни права, и след това в какво се състоят особеностите им като категория, като вид субективни граждански права, които ги отличават от другите видове.
Трудно е да се каже, че съществува пълно единомислие при определянето на общото понятие за субективните права или на общото понятие за гражданските субективни права, макар и по редица основни въпроси на тяхната същност възгледите в социалистическата правна наука да съвпадат (класова същина, съотношение с правните норми, гарантираност от социалистическата държава, упражнение в съответствие с обществено-икономическото им назначение н др.). Тук не може да се направи нито преглед, нито критична преценка на всяко от предложените определения на общото понятие за субективните граждански права, нито да се обоснове подробно едно ново определение. Като се държи сметка за общото в дадените досега определения и като се изхожда от гражданското право на НРБ, би могло да се каже, че субективните граждански права са възможности, правомощия на едно лице, възникнали от конкретен юридически факт въз основа и в съответствие с норма на социалистическото право и гарантирани с властническа принуда от социалистическата държава, по силата на които техният носител има право да иска от друго лице или от други лица спазване на определено поведение или да предизвика спрямо тях настъпване на определени промени в съществуващи правни състояния.
Анализът на преобразуващите правомощия позволява да се заключи, че общите родови признаци на понятието за гражданските субективни права могат да се установят и при тях, макар и да се проявяват с редица особености, чужди например на правата на собственост или на правата на вземане.
И преобразуващите правомощия са особена категория възможности на техните носители, и то, както ще се изтъкне подробно по-нататък, със значителна действена сила, възможности, които могат да бъдат осъществени. Тези възможности са определени и по вид, и по конкретно съдържание, и по предели на проявление. При всяко от тях е определено точно какво именно може неговият носител. И те служат за постигане на обществено оправдани цели, за задоволяване на обществено оправдани имуществени и лични интереси. Всяко от преобразуващите субективни правомощия възниква, както другите граждански субективни права, от определен юридически факт, въз основа и в съответствие на определена правна норма от социалистическия правопорядък. И при тях юридическият факт е предвиден в хипотезиса на правната норма, а видът, съдържанието и рамките на правомощието – в нейната диспозиция. И субективните преобразуващи права са гарантирани и защитени с властническа принуда от страна на социалистическата държава Във връзка с последния белег трябва да се отбележи, че държавната защита при тяхното осъществяване може да се изрази било в постановяване на преобразуващо съдебно, арбитражно решение, било в издаване на друг държавен акт, било в постановяване на осъдително решение за изпълнение на правните последици, породени от извънсъдебните действия, с които техните носители са ги упражнили.
И при преобразуващите субективни граждански права е винаги налице пасивен субект. Всички те са субективни права спрямо някого, спрямо определен гражданин или определена социалистическа организация. Няколко примера могат да илюстрират това: правото да се иска унищожение на опорочена правна сделка съществува срещу насрещната страна по породеното от тази сделка правоотношение; правото да се изкупи дял от съсобствен имот съществува срещу другия съсобственик отчуждител и третото лице, на което той е прехвърлил своя дял от общото имущество; правото да се иска отмяна на решение на общо събрание съществува срещу организацията, чието събрание е гласувало противозаконното или противоуставно решение и т.н. Пасивният субект при преобразуващите субективни права е много по-определен отколкото например пасивните субекти при правата на собственост или при другите абсолютни права (при тях някои автори[3] говорят даже за неопределеност на пасивните субекти). Как би могло да се твърди, че при преобразуващите субективни права няма пасивен субект в случаите, когато те се упражняват по исков ред? И по преобразуващите искове, предявени пред съд или арбитраж, винаги има ответник. Какво друго е ответникът по исковото производство, ако не пасивният субект по преобразуващото субективно право, което се предявява по съдебен или арбитражен ред? В случаите пък, при които преобразуващите субективни права се осъществяват извънсъдебно, с едностранни правни действия на техните носители, тези действия се отправят винаги към определено лице. Това именно лице не е нищо друго освен пасивният субект по преобразуващото правомощие.
При всички отделни преобразуващи субективни права е прочее налице правна връзка между носителя на правомощието и определено насрещно лице, т.е. налице е правоотношение с активен и пасивен правен субект. При това правоотношение съществува правна обвързаност на пасивния субект спрямо носителя на правомощието. Тази обвързаност е наистина различна по видовите си белези от правната обвързаност например при вземанията или при правата на собственост, но тя безспорно съществува, регулирана е от правото и съответства на определено правомощие – на преобразуващото субективно право. Докато при правото на собственост всички други лица, вън от собственика, са правно обвързани към него със задължение да се въздържат от посягане върху обекта на собствеността или докато при правата на вземания един определен длъжник е обвързан със задължение да извърши определена престация на кредитора, да даде определена вещ или сума или да извърши или да не извърши определено действие, при преобразуващите субективни граждански права положението е друго. При тях правната обвързаност се състои в това, че той е задължен, обвързан да понесе в собствената си правна сфера, имуществена или лична, възникването на правните последици (резултати) от актовете за упражнение на преобразуващото право, които носителят на правомощието има право да извърши или да предизвика извършването им. Но тук трябва да се направи още една бележка. Когато тези правни последици настъпят, пасивният субект по преобразуващото субективно право именно поради обвързаността му от тях трябва да съобрази по-нататък поведението си с промяната, в която тези последици се състоят. В зависимост от конкретното съдържание на преобразуващото субективно право правната обвързаност на пасивния субект, която му съответства, може да съдържа в перспектива и задължение за престиране, например за връщане на даденото по унищожен или развален договор, за предаване на изкупената вещ и т.н. Само при чистите правопогасяващи правомощия правната обвързаност на пасивния субект не разкрива такова развитие.
Тъй очертаната правна обвързаност на пасивния субект е винаги обвързаност към носителя на преобразуващото право, съответства по необходимост на това право, заедно с него съставлява правоотношението между двете лица. Правоотношението при преобразуващите субективни права наистина не е правоотношение между собственик и несобственици или между кредитор и длъжник по вземане, но от това то не престава да бъде правоотношение, а само представлява друг вид правоотношение, различно от собствеността или от вземането, наред с тях, и както ще се изтъкне по-нататък ‒ свързано с тях. Не би могло да се каже, че при всяко гражданско правоотношение, срещу всеки носител на субективно право има и длъжник. „Длъжникът“ е вид пасивен субект, но не всеки пасивен субект във всяко гражданско правоотношение е длъжник. В противоречие с логиката е да се тегли знак на равенство между частта и цялото, да се взема винаги pars pro toto, да се приравнява видът към рода. Собственикът на обременения със суперфиция или с ипотека за чужд дълг имот не е длъжник към собственика на сградата (суперфициара) или към ипотечния кредитор, но той е пасивен субект в правоотношението на суперфицията и ипотеката. Несобствениците са пасивни субекти в правоотношението по собствеността, но не са длъжници към собственика. Тъй и лицето, обвързано правно към носителя на преобразуващото правомощие, е пасивен субект в правоотношението по това субективно право, макар и да не е длъжник. Определението на общото понятие за същината на гражданските субективни права трябва да държи сметка за цялото богатство от разнообразните видове такива права и за съществените различия между тези видове, а не да изхожда само от една или няколко категории, като не взема под внимание останалите.
Щом прочее преобразуващите правомощия на граждани и социалистически организации са възможности, определени по вид, съдържание и предели, щом те са признати от нормите на социалистическото право и възникват въз основа и по силата на тези норми от конкретни юридически факти, щом им съответства правна обвързаност на определени други лица, пасивни субекти, срещу които те могат да бъдат упражнени, щом тези правомощия са гарантирани и защитени с властническа принуда от социалистическата държава, трябва ла се заключи, че и те са същински субективни граждански права, вид субективни граждански права, наред с правата на вземания, с правата на собственост, с личните абсолютни права и т.н.
Категорията на преобразуващите субективни граждански права не е елемент от класификацията на гражданските права на абсолютни и относителни, на вещни и облигационни или на лични и имуществени. Те могат да се включат, както се вижда от приведените по-горе примери (II), и във вещни, и в облигационни правоотношения, и в лични, и в имуществени правоотношения. Категорията на преобразуващите субективни граждански права представлява елемент от класификацията на гражданските права, извършена с оглед на друг разграничителен критерий – с оглед на това дали субективните граждански права съдържат искане за изпълнение, за извършване или за неизвършване на определено действие, за даване на определена вещ или пък представляват правни възможности с едностранно волеизявление или по исков ред да се предизвика, въпреки волята на насрещния субект, определена промяна в едно или друго правно състояние.
IV
Специфичните особености, видовите белези на преобразуващите правомощия като особена категория субективни граждански права са следните: носителят на правомощието няма иск за изпълнение срещу определено лице, нито иск за обезщетение, нито иск за предаване или връщане на определена вещ в натура. По съдържание преобразуващото правомощие обхваща определена правна възможност да се предизвика настъпване на съответна промяна в съществуващите правни положения – да се породят права и задължения, да се изменят или погасят съществуващи права и задължения спрямо определено лице, без негово съгласие и въпреки неговата воля. Поради това при преобразуващите субективни права няма и място за осъждане на насрещното лице да извърши едно или друго изпълнение. Поради това и съдебните решения, с които се осъществяват преобразуващи субективни права, поначало не подлежат на принудително изпълнение срещу ответника[4]. По силата на преобразуващото съдебно или арбитражно решение правните резултати, към постигането на които е бил насочен преобразуващият иск, се постигат направо, със самото постановяване на решението и влизането му в сила. В този момент гражданското преобразуващо субективно право е напълно осъществено. Няма нужда и няма място за някакво ново принудително изпълнение. До принудително изпълнение може да се стигне само във връзка с осъществяването на правните последици, настъпили в резултат от осъщественото преобразуващо субективно право ‒ например относно предаването на имота, станал собственост на ищеца-купувач по предварителния договор след постановяване на влязло в сила съдебно решение по чл. 19 ЗЗД, относно плащането на увеличената сума на издръжката по чл. 121 ЗЛС или относно връщането на вещите и сумите, дадени по унищожените правни сделки и т.н. При преобразуващи субективни права, които се осъществяват по извънсъдебен ред или изобщо без държавен акт, осъществяването на правната промяна, която те целят, настъпва направо по силата на едностранно волеизявление, едностранна правна сделка, извършена от техния носител.
Друг един съществен белег на преобразуващите субективни граждански права се състои в това, че те са вторични и производни, не могат да съществуват откъснато от определено основно правоотношение. Преобразуващите правомощия поначало не възникват и не съществуват отделно, само като субективни права да се предизвика една или друга промяна в дадено правно състояние и само като обвързаност на пасивните субекти към носителите на тези права. Всяко преобразуващо субективно право е елемент от състава на едно или друго основно гражданско правоотношение, свързано и съчетано е с други субективни права и правни задължения, и то между същите субекти. Така например правото да се иска изкупуване на дял, прехвърлен от друг съсобственик върху трето лице, съществува като елемент от общото правоотношение на съсобственост между ищеца и отчуждителя, правото да се предизвика разваляне на договор поради неизпълнение съществува като елемент на правоотношението от двустранния договор, по които насрещната страна е изпаднала в забава, и т.н.
Този белег на преобразуващите субективни граждански права е от съществено теоретическо и практическо значение. Тъкмо с оглед на него може да се разбере и специфичната особеност на възникването на преобразуващите правомощия, да се изясни правилно въпросът за пасивния субект и за неговата обвързаност към носителя на преобразуващото право. Все с оглед на връзката между преобразуващото правомощие и основното правоотношение могат да се схванат правилно естеството и пределите на въздействието, което актът за упражнение на преобразуващото субективно право поражда, както и да се отстрани твърдението, че понятието за преобразуващите субективни права противоречи на принципа, според който никой не може със свои действия да създава задължения за другиго. Все с оглед на изтъкнатия белег се установява, че приемство в преобразуващите граждански субективни права може да има само когато това приемство засяга гражданските правоотношения, от които те са съставни елементи.
С правното действие, с което преобразуващото субективно право се осъществява, то се изчерпва и престава да съществува по-нататък. Преобразуващите правомощия, независимо от това в състава на какви граждански правоотношения са елементи, се осъществяват и погасяват с еднократното им упражнение. Те отстъпват място на новите правоотношения или на промените в налични правоотношения, чието настъпване са предизвикали в съответствие със своя вид и с конкретното си съдържание.
Актът, чрез който се извършва упражнението на преобразуващото субективно право, е винаги нов юридически факт. Това важи не само в случаите, когато преобразуващите субективни права подлежат на извънсъдебно осъществяване, с едностранни волеизявления, но и при преобразуващите субективни права, подлежащи на осъществяване по съдебен или арбитражен ред. В тези случаи постановеното от съда или от арбитража решение също представлява нов юридически факт, източник на правни последици от правопораждащ, правопроменящ или правопогасяващ характер[5]. В това се състои и „конститутивното“ му действие.
В резултат от горните бележки понятието за преобразуващите субективни права според гражданското право на НРБ може да бъде определено по следния начин: преобразуващото субективно гражданско право е вторично, производно правомощие в състава на определено гражданско правоотношение, по силата на което носителят му може да предизвика спрямо насрещната страна по същото правоотношение без или въпреки нейното съгласие или нейната воля настъпването на определена промяна в това правоотношение, като с едностранно волеизявление или с предявяване на преобразуващ иск, уважен с решение на съда или на арбитража, създаде нови права и задължения, измени или погаси съществуващи права и задължения, предизвика настъпване на определена правна промяна в правни състояния.
V
Преобразуващите субективни граждански права са многобройни, възникват и се упражняват в състава и в рамките на множество отделни видове граждански правоотношения и се различават съществено едни от други. Тяхната класификация може да се извърши с оглед на два разграничителни критерия:
а. С оглед начина или способа, по който се осъществяват, те се делят на преобразуващи правомощия, упражнявани с едностранно волеизявление, с едностранна гражданскоправна сделка, и на преобразуващи правомощия, упражнявани по исков ред. За пълнота може да се отбележи, че в няколко отделни случаи определени преобразуващи субективни права могат да се упражнят било пред административен орган, било по административен и съдебен ред.
б. С оглед естеството на правните последици от тяхното осъществяване, т.е. с оглед естеството на промяната, която настъпва от него в съществуващи правни състояния, преобразуващите субективни права могат да се групират в три категории: правопораждащи, правопроменящи и правопогасяващи. Не бива обаче да се мисли, че дадено преобразуващо правомощие е или само правопораждащо, или само правоменящо, или само правопогасяващо. Както ще се отбележи по-нататък, редица преобразуващи субективни права пораждат при тяхното упражняване последици от сложен характер – в една насока те имат погасяващо действие, в друга – променящо и в трета – правосъздаващо действие. Така например правото да се изкупи дял от съсобственост, прехвърлен от друг съсобственик върху трето лице, има погасяващо въздействие за третото лице, променящо – за отчуждителя и правопораждащо – за изкупвача. Правото да се унищожи правна сделка поради порок във волята води до погасяване на породените от нея права и задължения, но заедно с това то открива и правните последици на връщането на дадените престации.
VI
Преобразуващите субективни граждански права възникват от определени факти на обществената действителност. В своя хипотезис нормите на социалистическото гражданско право предвиждат какви и кои факти могат да доведат до тяхното възникване, установяват вида и признаците на тези факти, а в своята диспозиция прикрепват към настъпването им пораждането на определени по вид, конкретно съдържание и предели преобразуващи правомощия в полза на определен гражданин или на определена социалистическа организация. Юридическите факти, от които възникват субективни граждански права, могат да бъдат направо самите факти, пораждащи основното гражданско правоотношение (например смъртта на наследодателя, със или без завещание ‒ за правомощията на наследника да приеме откритото наследство или да се откаже от него, този факт плюс факта на приемането на наследството ‒ за правомощието на наследника да иска делба на наследственото имущество, сключването на комисионния договор ‒ за правомощието на комисионера да встъпи сам като купувач или продавач по сделката, която доверителят му е възложил да сключи с трето лице и др.). В други случаи юридическите факти, от които възникват основните граждански правоотношения, за да породят в техния състав и определени преобразуващи правомощия, трябва да съдържат едни или други допълнителни елементи, да са съчетани с такива елементи или пък някой от съществените им елементи да се е проявил с отклонение от нормалното му законно предвидено настъпване: сключването на договор, при което насрещната страна е въвела съконтрахента си в заблуждение или е упражнила срещу него заплашване – относно правото да се иска унищожение на договора поради порок на волята; участието на членове на управителния и контролния съвет при гласуването на решение за тяхното освобождаване от отговорност, щом гласовете им са се отразили върху резултата от гласуването – за правото на отделен кооператор да иска отмяна на взетото решение и т.н. И в двете посочени хипотези преобразуващите субективни граждански права възникват като конкретни правомощия едновременно с пораждането на правните последици на акта, от който и те възникват, и могат веднага да бъдат упражнени. Доколкото е установен преклузивен или давностен срок за тяхното упражнение, той започва поначало да тече веднага. В трета и най-многобройна група от случаи обаче юридическите факти, които пораждат преобразуващите субективни права, настъпват впоследствие, след проявлението на юридическия факт, източник на основното правоотношение, в хода, в процеса на развитието на това основно правоотношение. В тези случаи допълнителните юридически факти пораждат не сами, откъснато, а върху основата на първоначалните факти и в съчетание с тях, съответното преобразуващо правомощие като конкретен елемент на вече съществуващото гражданско правоотношение. До настъпването на тези допълнителни факти преобразуващото правомощие съществува само като обща виртуална възможност, но не може да бъде ефективно упражнено. След този момент обаче то подлежи на осъществяване по установения за него ред: нарушението на договора, извършено след неговото сключване, в хода на развитието на договорното правоотношение – за правото да се иска разваляне на двустранния договор поради неизпълнение или за правото на едностранно отстъпване от него с действие за в бъдеще; предаването на продукция с недостатъци след сключен договор за продажба – за правото да се иска разваляне на договора по чл. 195 ЗЗД и т.н. Във всички случаи от тази трета категория установеният преклузивен или давностен срок за упражнение на съответното преобразуващо правомощие започва да тече поначало след настъпването на посочените допълнителни факти.
VII
Начините и редът за осъществяване на преобразуващите субективни граждански права съответстват на тяхното естество и на тяхното съдържание. Те се отличават съществено от начините и реда, по които се упражняват например правата на собственост или вземанията. Собственикът например има правни възможности да извършва непосредствени въздействия върху имуществото, което притежава, да го стопанисва, използва, да придобива плодовете и доходите му, да извършва разпореждания в него, като го отчуждава или обременява с ограничени вещни права в полза на трети лица, да го дава под наем, да иска всички други граждани да се въздържат от въздействие и посягане върху неговото имущество, да иска връщането му в натура от всяко трето лице, което го държи без правно основание, и т.н. Кредиторът пък може да иска от длъжника плащане, предаване на уговорената вещ, извършване на предвиденото действие и ако не получи доброволно изпълнение ‒ да предяви срещу него иск и да приведе изпълнителния лист, който получава, в изпълнение срещу длъжника, или да търси от него обезщетение вместо изпълнението и т.н. Носителят на преобразуващото правомощие няма такова искане срещу пасивния субект по правоотношението. Вместо това обаче той има нещо повече, по-силно и по-действено ‒ гарантираната му от социалистическото право възможност сам, непосредствено да извърши определено едностранно действие, едностранна правна сделка или да предизвика с искане към държавата (в лицето на съда, държавния арбитраж или към един или друг административен орган) настъпване на целения от него правен резултат срещу насрещната страна ‒ пораждане на определени права и задължения между него и насрещното лице, изменение или погасяване на съществуващи права и задължения между тях. Той няма нужда от държавно съдействие, за да пречупи след това волята на пасивния субект, защото не се нуждае от неговата воля за настъпването на целените правни резултати. Той ги постига без и въпреки него.
Преобразуващите субективни права се упражняват с едностранно волеизявление на техните носители, доколкото правна норма не предвижда осъществяването им с поискан от тях държавен акт. Едностранното волеизявление е прочее общият, нормалният способ за упражнение на преобразуващите субективни права, а съдебният, арбитражният или административният способ е, макар и често предвидено, изключение.
Не във всички случаи, при които има някаква намеса на държавен орган, има истинско съдебно, арбитражно и административно осъществяване на преобразуващите субективни права. За съдебен, арбитражен или административен ред може да се говори само в случаите, при които трябва да е налице искане, отправено от носителя на преобразуващото субективно право към определен държавен орган, по съществото на което той се произнася с държавен акт. Когато обаче намесата или участието иа държавния орган се състои само в това, че той облича в една или друга форма волеизявлението на носителя на преобразуващото правомощие, осъществяването му си остава осъществяване с едностранно волеизявление, а не с помощта на държавен акт ‒ например вписването в особена книга на волеизявленията за приемане и отказ от наследство (ср. чл. 49 ЗН).
В отделни случаи преобразуващи субективни права от един и същ вид подлежат на осъществяване по различен ред ‒ с едностранна сделка на техните носители или по исков ред пред съда или арбитража, в зависимост от обекта на основното правоотношение. Така например правото да се развали двустранен договор поради неизпълнение може да се осъществи с едностранно волеизявление. Когато обаче такъв договор има за предмет прехвърляне на недвижим имот, правото да се предизвика неговото разваляне може да се упражни само по съдебен или арбитражен ред.
Поначало едностранното волеизявление за осъществяване на преобразуващо правомощие е изрично. Само в отделни, предвидени от закона изключения, доколкото няма предписана писмена или друга форма за изявяването, то може да се извърши и с конклудентни действия (срв. напр. чл. 35, ал. 2 ЗЗД относно правото да се потвърди унищожаема сделка).
Поначало едностранните волеизявления за упражняване на преобразуващи правомощия се нуждаят от получаване. Те се отправят към лицето, в отношенията с което се цели настъпването на исканата правна промяна. Не е необходимо обаче тяхното фактическо узнаване от адресата. В случаите, при които волеизявлението подлежи на вписване в публични книги, то не се нуждае от специално отправяне към определен адресат. Въпросът дали съответното едностранно волеизявление е отправено преди изтичането на преклузивния или давностния срок за преобразуващото право, се решава с оглед на момента на неговото извършване, а не с оглед момента, в който адресатът го е получил или узнал.
Едностранното волеизявление за упражняване на преобразуващо субективно право поначало не подлежи на последващо оттегляне с нов едностранен акт, щом правните му последици са настъпили. Естествено, ако едностранното волеизявление за упражняване на преобразуващото право е било отправено до определен адресат, авторът му може да го оттегли при условие, че това оттегляне достигне до адресата преди или най-късно едновременно с неговото пристигане.
Едностранните волеви актове, с които носителите на преобразуващи правомощия ги упражняват, не могат поначало да се атакуват по реда на отменителни искове от техните кредитори. Такова атакуване може да има място само в изрично предвидените от закона изключителни случаи (ср. например възможността за атакуване на отказа от наследство от кредитор на наследника – чл. 56 ЗН).
Въпросът дали едностранното волеизявление за упражняване на преобразуващо правомощие е правилно извършено, дали е спазен срокът за отправянето му до насрещната страна, дали са съобразени специалните изисквания, установени от правната норма (с оглед на дадения вид правомощия), дали то не е надхвърлило рамките, определени от съдържанието на правомощието, какви са истинските му последици, в какво се състои правната промяна, чието настъпване то предизвиква и т.н., може да бъде предмет на съдебна проверка в рамките на спор между същите страни. Този спор обаче ще приключи с осъдително или установително съдебно решение, с което завършва производство по осъдителен или установителен иск. Така например, ако продавачът по един договор го е развалил с едностранно волеизявление по чл. 87 ЗЗД, а купувачът твърди, че е изпълнил преди това задълженията си или че и продавачът не е бил изправен, при спор между страните относно последиците на изявлението за разваляне съдът ще се произнесе в рамките на производство по осъдителен иск.
VIII
В случаите, определени от закона, преобразуващото субективно право не може да бъде упражнено с едностранна правна сделка на неговия носител. За да настъпят правните промени, към които то е насочено, носителят на преобразуващото правомощие трябва да поиска и да издейства един или друг държавен акт – решение на съд или арбитраж, акт на определен административен орган.
В случаите, при които държавното съдействие и защита на преобразуващото субективно право се извършва с решение на съд или арбитраж, искането за постановяване на такова решение представлява преобразуващ (конститутивен) иск.
Във връзка с издаването на държавен акт за осъществяване на правните промени, настъпването на които може да се иска от носителя на преобразуващото субективно право, се поставя въпросът за границите на подведомствеността на съдебните органи по исканията за осъществяване на преобразуващите правомощия. Сталев[6] е на мнение, че понятието „гражданско дело“, с което си служи чл. 6 ГПК при определяне границите на подведомствеността на съдилищата, обхваща поначало само делата по осъдителни и установителни искове. Само по такива искове според него е налице „молба за защита и съдействие на лични и имуществени права“, по която съдилищата са длъжни да се произнесат с решение. Що се отнася до преобразуващите правомощия, Сталев мисли, че съдът не разполага с обща компетентност да постановява искани от гражданите или социалистическите организации промени в техните граждански отношения. Съдът може да стори това само ако е овластен с такова правомощие. Според Сталев, следователно, правилото е неподведомственост на съдилищата да разглеждат искания за осъществяване на преобразуващи субективни права, а изключението е включване на такива искове в рамките на съдебната подведомственост. Според Сталев всяка разпоредба на нормативен акт, която възлага на съда да постанови конститутивно решение, разширява неговата подведомственост извън пределите на чл. 6 ГПК.
Поставеният по-горе въпрос би трябвало да се осветли и реши по друг начин. Вън от съмнение е, че поначало преобразуващите правомощия се осъществяват с едностранни волеизявления на техните носители, освен ако правна норма предвижда необходимост от издаване на държавен акт. Но тук въпросът за съдебната подведомственост по преобразуващи права не се поставя на плоскостта на алтернативата едностранно волеизявление или преобразуващ иск и преобразуващо съдебно решение, а на друга плоскост – дали когато преобразуващото правомощие се осъществява с помощта на държавен акт, издаден по искане на неговия носител, този акт трябва да изхожда от съда, т.е. искането за постановяването му да бъде окачествено като преобразуващ иск, щом не е предвиден административен ред за осъществяване на преобразуващото правомощие, или обратно – само доколкото изрична правна норма предвижда държавният акт да се издаде именно от съда, последният може да разгледа и се произнесе по предявено преобразуващо правомощие, а в противен случай държавният акт трябва да се издаде от административен орган. Сталев приема второто разрешение. В рамките на първата алтернатива (едностранно извънсъдебно волеизявление или преобразуващ иск с преобразуващо съдебно решение) въпросът е ясен. Щом носителят на преобразуващото правомощие може да го упражни по много по-прост и ефикасен начин, като отправи определено извънсъдебно волеизявление към друго лице, няма място за предявяване на преобразуващ иск пред съда. В тези случаи искът, предявен пред съда, ще бъде отхвърлен като недопустим не поради неподведомственост на съда, а поради липса на интерес, т.е. поради липса на необходима процесуална предпоставка.
Разгледа ли се обаче въпросът за съдебната подведомственост на преобразуващи искания с оглед на истинската негова плоскост (съд или административен орган), нещата се слагат другояче. Да се приеме, че във всички случаи, когато носителят на преобразуващо субективно правомощие има право да иска издаване на държавен акт за неговото осъществяване, той поначало не може да се обърне към съда, освен ако правна норма предвижда противното, означава неоснователно стесняване на съдебната подведомственост по граждански дела, неоснователно затрудняване на защитата с държавен акт на преобразуващите субективни граждански права. Сам Сталев смекчава до известна степен формулировката си, като добавя към посочените по-горе свои твърдения бележката, че все пак, ако според закона промяната в гражданските правоотношения трябва да стане по исков ред, то съдът ще бъде компетентен да разгледа предявения конститутивен иск, ако друго не е постановено. В тези случаи законът сочи, казва Сталев, мълчаливо юрисдикцията на съда, тъй като предписва такъв способ за конститутивна намеса, какъвто нормално се прилага от съда. Тук се оставя настрана въпросът доколко посоченото смекчение е съвместимо с изходната позиция на схващането, че съдебната намеса при осъществяване на преобразуващи права с държавен акт е поначало изключена, че такава намеса поначало лежи вън от пределите на съдебната подведомственост. Схващането, формулирано от Сталев, може да породи значителни трудности при отговора на въпроса, щом преобразуващо правомощие не може да се осъществи с едностранна сделка на неговия носител и щом не е предвидено това осъществяване да се извърши чрез предявяване на преобразуващ иск, как да се определи онзи из множеството административни органи, към който трябва да се обърне носителят на правомощието? И какви възможности има той да издейства издаването на държавен акт от административния орган, без който субективното му преобразуващо правомощие не може да бъде осъществено? Но въпросът има и друга една страна – за да се произнесе по искането, с което се упражнява определено преобразуващо правомощие, държавният орган трябва да установи съществуването на това правомощие, точното му съдържание, границите, в които то може да бъде осъществено. Ако това преобразуващо правомощие е от гражданскоправен характер, ако то не съдържа признаците на власт и подчинение между овластеното лице и пасивния субект, съдът или административният орган е този, комуто е по-присъщо да реши дали гражданското преобразуващо правомощие е възникнало, какво точно има право да иска неговият носител, какви са пределите на правото му, дали той е спазил сроковете и законните условия за предявяване на искането си? Самото поставяне на този въпрос налага да му се отговори, че поначало дейността по издаването на решение по такова искане е присъща на съда, а не на административните органи. Към това заключение води и систематичното тълкуване на чл. 6 и чл. 2 ГПК, който задължава съда да разгледа и реши всяка подадена до него молба за защита и съдействие на лични и имуществени права. Един пример може да поясни нещата. Законът за кооперациите и Правилникът за кооперативните организации не предвиждат изобщо, че член-кооператорът има право да иска от съда отмяна на противозаконните и противоуставни решения на кооперативното събрание. Само Правилникът за жилищно-строителните кооперации и Уставът на ТПК предвиждат отделни случаи, при които може да се стигне до съд по отделни случаи на решения, гласувани от общото събрание. А безспорно е, че всеки член-кооператор има право да иска отмяна на противозаконни и противоуставни решения на кооперативните събрания и то без оглед на това по какъв въпрос те са постановени. Щом дори всеки член на сдружение с нестопанска цел има такова право (чл. 143 ЗЛС), с по-голямо основание то трябва да се признае и на члена-кооператор. Този извод се налага и с оглед изискванията за спазване на социалистическата законност във вътрешно-кооперативния живот. Щом е налице противозаконно или противоуставно решение на общото събрание на дадена кооперация (вън от ТКЗС), щом има преобразуващо право на всеки кооператор да иска отмяната му, поставя се въпросът – кой, съдът или административен орган ще се произнесе по искането за тази отмяна? Очевидно е, че кооператорът с едностранно волеизявление не може да отмени решението на събранието. Трябва да се издаде държавен акт за тази цел. Кооператорът има право да иска издаването на такъв акт. От кого – от съда или от административен орган? Няма правна норма, която да предвижда подведомственост на съда по исканията за отмяна на решения на кооперативни събрания. Няма норма, която изобщо да предвижда предявяване на иск, макар и да не отнася този иск към юрисдикцията на съдилищата. И въпреки това налага се заключението, че въпросът за отмяната на решението на кооперативното събрание, която иска и има право да иска кооператорът, трябва да се реши от съда, а не от един или друг административен орган, щом няма противно предписание на правна норма. При сдруженията с нестопанска цел, макар и без достатъчно оправдание, чл. 143 ЗЛС предвижда, че решението на общото им събрание подлежи на отмяна от административния орган, под чиито надзор те се намират. Това правило представлява пример за изрична норма със съдържание обратно, противно на общото начало. Ето защо по силата на горните съображения следва да се приеме, че във всички случаи, при които носителят на гражданско субективно преобразуващо правомощие не може да го упражни с едностранно волеизявление, а може да иска издаване на надлежен държавен акт, искането му спада към подведомствеността на съдилищата, доколкото правна норма не предписва обратното, т.е. доколкото не предвижда издаването на акт от страна на административен орган.
Преобразуващите искове, предявени пред съда, в зависимост от естеството си могат да подлежат на разглеждане било по реда на общото исково производство, или по реда на някое от особените искови производства – например по реда на производството по брачни дела, по реда на делбеното производство и т.н.
В отделни изрично предвидени от ЗС и Правилника за вписванията случаи молбите по определени видове преобразуващи искове следва да се впишат в нотариалните книги – исковете за разваляне, унищожаване и отменяне на актове, които сами подлежат на вписване, исковете за постановяване на решение за прехвърляне или учредяване на вещно право върху недвижим имот по чл. 19, ал. 3 ЗЗД. В тези случаи и влезлите в сила решения подлежат на вписване или отбелязване.
Решението, с което съдът уважава преобразуващия иск, представлява преобразуващо решение. Съдебното решение обаче, с което такъв иск е отхвърлен, няма преобразуващо действие. То представлява отрицателно установително решение. С него съдът констатира, че ищецът не е имал материалното гражданско правомощие да иска целената промяна в едно или друго правно състояние или е изгубил това си право например поради изтичане на преклузивен или давностен срок.
Вън от съмнение е, че съдебното преобразуващо решение поражда две основни действия, щом стане необжалваемо ‒ то установява по задължителен начин съществуването на твърдяното и предявено от ищеца гражданско субективно правомощие спрямо ответника и прогласява настъпването на исканите от ищеца промени в съществуващи правни състояния. Второто действие е именно и преобразуващото (конститутивното) действие на съдебното решение.
Задължителното установяване на съществуването на преобразуващото право при преобразуващите съдебни решения се отличава съществено от установителното действие на осъдителните и установителни решения. Тази отлика се състои в следното: осъдителните и установителните съдебни решения установяват съществуването на претенцията или на правоотношение, до което се отнасят, без да прекратяват съществуването им по-нататък. Установеното право продължава да съществува и след съдебното решение, но вече скрепено със силата на задължително установяване. Установителното действие на преобразуващите съдебни решения се отнася до съществуването на предявеното гражданско преобразуващо правомощие до момента на тяхното влизане в сила. От този момент насетне задължително установеното правомощие не съществува, тъй като е заместено с правната промяна, чието настъпване то е целяло.
С оглед на преобразуващото си (конститутнвно) действие преобразуващите граждански съдебни решения представляват и юридически факти ‒ източник на правопораждащи, правопроменящи и правопогасяващи правни последици.
В специалната литература е общоприето схващането, че преобразуващите (конститутивните) действия на преобразуващите (конститутивните) съдебни решения имат сила спрямо всички erga omnes, а не само спрямо страните по делото[7]. Това схващане се нуждае от преразглеждане. Както бе изтъкнато по-горе, преобразуващите субективни права са съставни елементи от определени граждански отношения, които съдържат наред с тях и правоотношения на собственост, на вземания, лични или семейни правоотношения, членствени права и задължения й т.н. В рамките на тези основни граждански правоотношения се проявява и правната промяна, към която е насочено съответното преобразуващо правомощие. Правното състояние, което се изразява в основното гражданско правоотношение, е обектът на въздействието, произтичащо от акта за упражнение на преобразуващо правомощие. От друга страна, както бе отбелязано преди малко, преобразуващите решения, с оглед тъкмо на преобразуващите си действия, представляват нови юридически факти, източник на правни последици. А щом всичко това е така, налага се заключението, че преобразуващите последици на съдебното решение не могат да надхвърлят субектите, между които съществува променяното правно състояние, не могат поначало да имат сила спрямо всички други лица, вън от тия субекти. Преобразуващото действие на съдебните решения с оглед на лицата, спрямо които настъпват правопораждащите, правопроменящи или правопогасяващи последици, има толкова малко сила спрямо всички, колкото и другите видове правопораждащи, правопроменящи и правопогасяващи юридически факти. Известно е например, че правото да се развали двустранен договор поради неизпълнение се упражнява поначало с извънсъдебно едностранно волеизявление на една от страните, а когато този договор има за предмет недвижим имот – само по исков ред, със съдебно преобразуващо решение. Защо в първата хипотеза юридическият факт (извънсъдебното едностранно волеизявление) да има действие само между двете страни по договора, а във втората хипотеза същите последици, породени вече от съдебното решение, да имат действие спрямо всички? Ето защо трябва да се заключи, че поначало не само установителното, но и преобразуващото действие на преобразуващите (конститутивните) съдебни решения има, с оглед на субективните си предели, сила спрямо „страните и техните наследници и правоприемници“. Това заключение съответства и на неразривната взаимна връзка между установителното действие на преобразуващите съдебни решения и тяхното преобразуващо (конститутивно) действие. Само в случаите, когато преобразуващото съдебно решение е постановено по искове за гражданско състояние и по брачни искове, то по силата на чл. 220, ал. 2 ГПК, „действа по отношение на всички“ (с оглед промените в правото на име, което е елемент от гражданското състояние, ср. обаче, чл. 127, ал. 2 ЗЛС).
Преобразуващото съдебно решение, без да влезе във формална законна сила, не поражда правообразуващите си последици. Това не означава обаче, че веднъж тези последици създадени, те по необходимост и във всички случаи имат сила само от момента, в който преобразуващото решение влезе в сила. Така напр. съдебните решения, с които се унищожават правни сделки или се развалят договори върху недвижими имоти, поначало имат обратно действие, т. е. заличават правоотношенията от опорочения или неизпълнен договор. Но и при едностранните волеизявления за осъществяване на преобразуващи граждански права също е налице обратно действие в редица случаи – например при волеизявлението за разваляне на двустранен договор, щом той няма за предмет недвижим имот. В редица хипотези, напротив, както съдебното преобразуващо решение, тъй и едностранното волеизявление за осъществяване на преобразуващото субективно право, имат действия само за в бъдеще – например бракоразводното решение или волеизявлението за разваляне на договор с периодическо или продължително изпълнение. Съдебното решение, с. което се упражнява правото на изкупуване при съсобствеността, суперфицията и след делбата или правото да се иска придобиване на собствеността върху недвижим имот, предмет на предварителен договор, също има действие за в бъдеще. Ето защо трябва да се заключи, че няма общо правило относно началния момент, от който има сила преобразуващото действие на упражнените преобразуващи субективни права. Този момент се определя с оглед на всяка отделна категория преобразуващи субективни права.
Преобразуващите последици на едностранните волеизявления и на съдебните решения, с които се упражняват преобразуващите субективни граждански права, не се изчерпват с целената промяна ‒ с исканото пораждане, изменение или погасяване на правни състояния, на субективни права и правни задължения спрямо насрещния субект. В зависимост от настъпилото въздействие могат да възникнат редица други граждански права и задължения. Така например унищожението или развалянето на договора с обратна сила лишава даденото от страните от правно основание и води до пораждане на искания за връщане на извършените преди това престации. Тези искания могат да бъдат от облигационно естество ‒ например за връщане на дадена парична сума. В определени случаи обаче те могат да представляват и искове за собственост ‒ например за връщане в натура на недвижим имот, който отчуждителят е прехвърлил и предал на купувача по унищожен или развален с обратна сила нотариален договор. Правата и исканията от тази категория се осъществяват на общо основание с осъдителни искове. Те могат да бъдат съединени с преобразуващите искове. Така например отчуждителят на недвижим имот може да съедини в исковата си молба както искането за разваляне на договора поради неизпълнение или за унищожение поради крайна нужда, тъй и искането си за връщане на имота в натура. Няма ли такова съединение на искове, учредителното съдебно решение или едностранното извънсъдебно волеизявление, с което преобразуващото право е било упражнено, не може да доведе до непосредствено връщане на даденото, което е останало без правно основание у насрещната страна. В случаите, когато съдебното решение уважава и преобразуващото искане, и искането за връщане на даденото, то представлява съчетание на преобразуващо и осъдително решение. Само във втората си част такова решение подлежи на изпълнение по принудителен ред.
IX
Преобразуващите субективни граждански права се погасяват на първо място с тяхното упражнение. Но те могат да се погасят и без да бъдат упражнени. Случаите на такова погасяване могат да се групират в следните категории: а) поначало преобразуващите правомощия се погасяват заедно с погасяването на основното гражданско правоотношение, от състава на което те са елементи. В отделни случаи обаче законът установява изключения от това правило. Така например при определени условия правото да се иска унищожение на правна сделка може да се упражни и след погасяване на правоотношението, породено от нея; б) преобразуващото субективно право може да се погаси и отделно, а основното правоотношение, от което то е било елемент, продължи да съществува по-нататък. Така например носителят на преобразуващото правомощие, вън от изрично предвидените случаи на недопустимост, може да се откаже едностранно от него (срв. чл. 45 ЗЗД); други случаи на отделно погасяване на преобразуващи субективни граждански права са тези, в които изтече срокът за тяхното упражнение (срв. чл. 33 ЗЗД). Поначало сроковете за упражняване на преобразуващи субективни права са преклузивни, освен ако изричен текст за дадена категория преобразуващи правомощия ги окачествява като давностни. Отделни видове преобразуващи субективни права обаче са изрично обявени за безсрочни (напр. правото да се иска унищожаване на завещание – чл. 44, ал. 3 ЗН, правото да се иска делба – чл. 69 ЗН във връзка с чл. 34, ал. 3 ЗС и др.); г) в отделни случаи определени преобразуващи правомощия се погасяват с настъпване на определени последващи възникването им факти (относно правото да се иска обявяване недействителност на брака срв. чл. 38, 39 и 40 ЗЛС).
X
Теоретическото и практическото значение на учението за преобразуващите субективни граждански права се проявява в редица насоки. Това учение позволява: а) да се разкрие цялото разнообразие и богатството на субективни граждански права, които социалистическото гражданско право на НРБ предвижда и регулира; б) да се развие и уточни по-нататък и общото понятие за субективните права и за правоотношенията според социалистическата правна система по начин то да обхване не само правата на собственост и вземанията, но и другите категории субективни права, които действащото право регулира; в) да се изясни в неговата пълнота и да се обхване цялото разнообразие на форми, в които се проявява правната обвързаност на пасивните субекти в гражданските правоотношения; г) да се схване правилно и пълно проблема за действията и последиците от упражнението на субективните права; д) да се осветлят правилно въпросите за ролята, функциите и приложното поле на едностранните волеизявления в гражданското право и да се преодолее тяхното подценяване като източници на правни последици; е) да се преодолеят и неправилните разбирания за същината и приложното поле на началото, според което гражданин или социалистическа организация не могат да създават правни последици в чужда правна сфера, без или против волята на трети лица; да се изяснят правилно и въпросите относно формите и методите за осъществяване на държавните гаранции на субективните права, да се осветлят и решат правилно въпросите за същината и действието на преобразуващите искове и съдебни решения, да се решат правилно въпросите относно специфичните особености на тяхното установително и преобразуващо въздействие, както и въпросът за субективните предели на това действие; ж) да се постави и реши правилно въпросът за използването на осъдителните и установителните искове при осъществяване на правните последици от упражнени преобразуващи субективни права; з) да се изяснят и разновидностите на юридическите факти според социалистическото право, като се включат към тях и преобразуващите съдебни и арбитражни решения и административни актове, издадени в защита на преобразуващи граждански правомощия; и) да се разграничи приложното поле на преклузивните и на давностните срокове и да се очертае спецификата на погасителната давност там, къдехо тя се прилага към преобразуващи правомощия; к) да се осветлят по-успешно и по-пълно и специалните въпроси, свързани с всяка от отделните категории такива правомощия в техните сфери на приложение; л) накрая учението за преобразуващите правомощия в гражданското право позволява да се постигне по-нататъшно ограничение на случаите, при които на административни органи се възлага неприсъща тям функция да издават актове за осъществяване на субективни граждански правомощия и да се прехвърли тази функция на правораздавателните органи, както и да се преразгледа въпросът за характера на погасителните срокове относно едни или други граждански преобразуващи правомощия.
Правните норми, които предвиждат и регулират преобразуващите субективни граждански права, са съществена и неразделна част от социалистическото гражданско право на НРБ. Чрез възникването и осъществяването на тези преобразуващи правомощия и чрез прилагането на държавните гаранции за тяхното упражнение и за изпълнението на правните последици, които то поражда, се извършва и цялостното осъществяване на тези правни норми в съответствие с тяхната класова функния, в служба на социалистическата законност.
[1] акад. Любен Василев /1911-1971/ е български юрист и политик, класик на българското гражданско право. Ръководител на Катедрата по гражданско право в Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски" (1948-1971), директор на Института за правни науки при БАН (1950-1971). Депутат в 4-ото и 5-ото Народно събрание (1962-1971). Участва в изработването на конституциите на България (1947, 1971) и в създаването на редица закони.
[2] Статията е публикувана за пръв път в сп. „Правна мисъл“, г. II (1958), № 2, с. 3-23. Правата за публикуване са предоставени на Съдебно право от наследниците на автора, за което изразяваме благодарността си към проф. Чавдар Василев.
[3] Ср. Н. Г. Александров. Законность и правоотношения в советском обществе. 1955, с. 114 и 116.
[4] Така и правилно ср. Ж. Сталев. Граждански процес, т. II, 1957, с. 9.
[5] Ср. Д. Силяновски. Гражданско съдопроизводство, т. II, 1948, с. 253, и Л. Василев. Гражданско право на НРБ, обща част, 1956, с. 373.
[6] Ж. Сталев. Гражданският процес и социалистическите организации, 1956, с. 44-60.
[7] Ср. у нас Д. Силяновски. ц. с., т. I, с. 34, и Ж. Сталев. Граждански процес, т. II, с. 310: „по общо правило конститутивните решения важат спрямо всички, без да има значение какъв е уваженият конститутивен иск“.