Публикуваме редакционна статия на органа на Съюза на българските адвокати – сп. „Адвокатски преглед“, г. XVIII, бр. 3 от 16.10.1937 г.
За подбора на съдиите (Word)
За подбора на съдиите (PDF)
Назначаване на адвокати на съдийски и прокурорски длъжности
Правилното разрешение на въпроса за намиране на добър съдия е най-съществената предпоставка за добро правосъдие.
Добър съдия е не само онзи, който е правно подготвен. Не стига и това, той да е честен. Има нещо важно, съществено, при липсата на което съдията, макар и да бъде отличен правник и морално издигната личност, той пак няма да бъде напълно добър съдия. Това нещо е да познава живота, живия живот, в неговата разнообразност и многостранност, да е живял в него и да е издържал неговия изпит. Той трябва да е участвал при поставянето му в рамките на закона, да е наблюдавал отражението на закона върху живота, да е почувствал въздействието на неправдите, борбата за право, трудния път за неговото извоюване, за защитата срещу неправдите, значението на съдебния акт. С една дума, той трябва да познава всичко онова, което предшества и последва дейността на съдията, за да може да схване делото, което е предоставено на негово разрешение, не като едно строго ограничено положение, а като част от едно развитие, от едно движение.
Само когато има всичкия този жизнен опит, той ще може да изпълни правилно своята извънредно важна обществена функция.
Едно лице свършило с отличие университета, издържало също с отличие държавния изпит, в грамадното число случаи не познава живота. Но не само не познава живота, но и с нищо още не е проявило своята нравствена същност в положителен смисъл. Обстоятелството, че при него не са налице отрицателните условия за неговото назначение на съдийска длъжност, безспорно е едно указание, че това лице не е още проявило нищо, което да го направи недостойно за съдия. Но то не е още проявило нищо и в положителен смисъл, което да характеризира в това отношение неговата морална личност. Едва тепърва неговата дейност, неговите дела ще дадат да се види за него в тази насока.
Такова едно лице, което отговаря само на научния ценз, за което не са налице отрицателните условия за съдийска длъжност и което не познава живота, очевидно е, че поначало не може да бъде напълно добър съдия.
Преди изменението на закона за съдоустройството в това отношение, на такива лица и то преди да са държали държавен изпит, т.е. преди даже да е констатирано, че те притежават напълно и научния ценз, в качеството им на съдебни кандидати, се възлагаше да участват в ежедневни заседания с право на съдии в съставите и даже да заседават еднолично в мировите съдилища. На тях, в окръжните съдилища, често, много често, се даваха на доклад най-тежките и отговорни дела, дела относно жизнени интереси на съдещите се. Очевидно е, че това нямаше нищо общо с предпоставките за добро правосъдие. Това положение се премахна.
Сега допълнителните съдии, в много отношения, са в положението на бившите съдебни кандидати. Те са на първото стъпало в съдебната йерархия. Назначени за допълнителни съдии само по силата на това, че имат добра правна подготовка, установена от високия бал на държавния изпит, и че не са налице отрицателните условия за съдийската служба, те започват да правораздават, без да познават живота с неговите нужди и искания, гледайки на съдещите се само „от едната страна на преградата“.
И бидейки винаги само от едната страна на тази преграда, с течение на времето, с техния напредък в съдебната йерархия, те ще се усъвършенстват, ще придобият практика, ще придобият и нови познания, но във всичко това ще гледат на съдещите се, на процесите от тая страна на преградата.
За тях делата ще продължават да бъдат казуси, самостойни положения, но не част от живия живот, тясно свързана с последния.
Редки ще са случаите, където съдията, почнал тъй своята кариера, ще се е сблъскал с живота, за да го опознае непосредствено в неговата разнообразност за да може, познавайки го всестранно, да упражнява своята съдническа дейност.
Системата за подбора на съдиите по гореизложения начин, т.е. от университета и през стажа на съдийския стол, система, възприета и от нашия съдоустройствен закон, води към създаване на съдии, които могат да бъдат отлични правници, да са се проявили като високо издигнати морално личности, но при все това да не познават живота от гледна точка на другата страна на преградата.
А за да могат те да разрешават поставените им въпроси, като част от живота, за да може правораздаването им да е съгласувано с нуждите на последния, не е достатъчно само вещото познаване на правните норми, а е необходимо всестранното познаване на самия живот.
Само една такава система на подбора на съдиите, която би дала възможност да се назначават за съдии лица, притежаващи не само необходимия научен ценз и незасегнати от отрицателните условия на съдийската длъжност, но дали доказателства, че познават живота в неговата всестранност, чрез своята дейност в това направление и проявили се като добри и съвестни правници на практика, ще може да доведе до намиране на съдии, които още при назначаването им да притежават всичките условия на добри съдии.
Тази система съществува в Англия. Там никой не може да бъде назначен за съдия, ако няма най-малко 16-годишна адвокатска практика.
Адвокатът е правникът, който е в непосредствен допир с живота. Пред него правото не е една абстракция, а част от живата действителност. Той в качеството му било на правен съветник, било на повереник или защитник, опознава правото като жизнена сила. За него мечът на Темида не е само символ, а реалност. Той чувства действието на решението, на присъдата, тяхното отражение върху самия живот.
Той вижда благотворното действие на едно добро решение, на една добра присъда и злотворното действие на едно лошо решение или присъда. Той разбира от опит какъв трябва да бъде добрият съдия и каква благодат е един добър съдия. Той вижда и пакостните, гибелните последици от небрежната, бавната и лошата съдийска дейност.
И когато този адвокат, упражнявайки съвестно професията си, се е проявил като добър и издигнат правник в продължение на много години, когато той е преценен от колегията и обществото като такъв, ако той бъде назначен за съдия, очевидно е, че той ще встъпи в изпълнение на тази тъй отговорна и тъй благородна длъжност, при притежание на всички предпоставки да бъде добър съдия.
Системата да се намират съдии измежду адвокатите се съдържа и във втория принцип, утвърден от конгреса на Международния съюз на адвокатите във Виена през 1936 г., в който са участвали представителите на 16 държави от четирите континента.
Този принцип, тъй както е възпроизведен в статията „Основните принципи на една модернизирана гражданска процедура“, на г-н Иван Гумнеров, публикувана в Адвокатски преглед, г. XVIII, бр. 2 е изразен така:
„Тези съдии (т.е. съдиите от кариерата, б. н.) се рекрутират измежду адвокатите, които при упражнение на професията си са дали доказателства за своята компетентност. Субсидиарно, качеството на съдия може да се даде само на изпитани юристи, които, по пътя на конкурс или изпит, докажат наличността на необходимите познания и то пред едно жури, в което е представена адвокатската колегия.
По този начин или по някой друг начин, при назначението на съдиите трябва да бъде консултирано винаги барото [адвокатската колегия, бел. моя, В. Петров]“.
Този принцип е израз именно на оная необходима вътрешна връзка, която съществува между добрия съдия и доброто правосъдие и на необходимостта добрият съдия да се търси между лицата, които при тяхното назначение притежават и са дали доказателства, че притежават условията да бъдат добри съдии, а именно: не само правна подготовка и липса на отрицателни качества, но и наличност на положителни качества и познаване на живота.
*
* *
Уреждането по този начин на подбора на съдиите у нас ще съставлява една коренна промяна на досегашния ред, нещо, което би довело до големи сътресения в правосъдния живот, ако не се прокара постепенно и при спазване началото на несменяемостта. Такива сътресения, явно е, че нито са желателни, нито са допустими.
Едно частично прокарване, обаче, на тази нова система, паралелно със засега днес съществуващата, не само че няма да причини някакви сътресения, но ще окаже своето безспорно благотворно действие.
Това частично прокарване на тая нова система, по която ще се прави подборът на съдии и измежду адвокатите, е намерило израз в проекта, който се разисква сега в нашите правни среди и по силата на който, паралелно с таблицата за назначение на съдиите, изготвяна по досегашния ред, ще се изготвя и друга от местните адвокатски съвети и Висшия адвокатски съвет и ще се образуват четворки от двете таблици, в които ще влизат по трима съдии и един адвокат, между които министърът на правосъдието ще прави своя избор при назначаванията, и по който проект също се урежда по друг начин и въпроса за кандидатиране адвокати за съдии във Върховен административен съд.
Самият проект има следния текст:
I. В Наредбата-закон за устройството на съдилищата да се направят следните изменения:
1. Чл. 101, б. „б“ да се измени така:
„Да бъдат удостоени от компетентния орган, който представлява за назначение по поисканата от адвоката длъжност (чл. 110) Той се произнася според професионалната дейност, научните трудове и държането на адвоката в съда, колегията и обществото.
2. Чл. 101, алинея последна да се заличи.
3. Чл. 109, алинея последна да стане алинея втора на чл. 115.
4. Чл. 110 да се възстанови със следния текст:
„Всяка година, през втората половина на месец септември: а) адвокатските съвети в общо разпоредително заседание разглеждат подадените до тях молби от адвокати, вписани в списъка на колегията, с които искат да бъдат представени за назначение на съдийска или прокурорска длъжност и с немотивирано постановление представят ония от тях, които отговарят на законните условия (чл. 101) и заслужават да бъдат представени за назначение, като посочват в него и длъжността, съгласно чл. 114.
Недоволните могат да подават жалби до Висшия адвокатски съвет, най-късно до почване заседанията му;
б) най-късно до 15 октомври постановленията за представления се изпращат на Висшия адвокатски съвет, който в общо разпоредително заседание, било по обжалване на заинтересуваните, било по своя инициатива, поправя и попълва тия представления и съставя окончателна таблица на удостоените за назначение адвокати, съобразно с техните способности, практическа и теоретическа подготовка и нравствени качества, която изпраща в Министерството на правосъдието.
5. Чл. 112 да се измени така;
„Числото на лицата, вписани в списъка на представленията по чл. 109, не може да надминава една трета от числото на съдиите и лицата от прокурорския надзор в района на съда, който прави представленията, а това на адвокатите, вписани за назначения в постановленията по чл. 110, не може да надминава една девета от числото на съдиите и лицата от прокурорския надзор, на околийските, областните и апелативните съдилища в района на адвокатската колегия, а за Софийския адвокатски съвет – и от числото на съдиите и лицата от прокурорския надзор на Върховния касационен съд.
6. Чл. 113 да се попълни на края с думите: „и нравствени качества“.
7. Чл. 114 да се измени така:
„Таблиците за назначение или повишение съдържат толкова отдели, колкото длъжности има“.
Във всеки отдел длъжностните лица се вписват по реда на чл. 110 и чл. 113.
8. Чл. 115 да се измени така: „Таблиците имат сила за годината, за която са съставени“. Добавя се втора алинея, както е посочено по-горе. (виж. т. 3)
9. Чл. 118 да се измени така:
„На всяко вакантно място се назначава един от четворката, образувана от първите трима представени по чл. 113 и първия един, представен по чл. 111, за съответната длъжност“.
II. В Наредбата-закон за административното правосъдие да се направят следните изменения:
1. В чл. 7, алинея II, накрая, след думата „учреждение“, да се прибави: „или са се проявили като видни правници или общественици“.
(Или пък да се премахне условието „три години висши длъжности в административни учреждения)“.
2. Чл. 10 да се измени така:
„За всяко вакантно място за член или прокурор на отделение Върховният административен съд, в общо събрание на съдиите и прокурорите, избира петима кандидати, от които трима притежаващи условията по алинея първа и двама по алинея втора на член седми. Единият от последните трябва да бъде адвокат“.
Срещу този проект се правят, обаче, няколко възражения от страна на известни съдийски среди.
Преди всичко, възразява се, че повдигнатият въпрос за назначаване на адвокати на съдийски длъжности, с предлаганите съответни изменения на закона за устройството на съдилищата, бил не само неуместен, но щял да се отрази отрицателно за правосъдието и щял да накърни добрите отношения между съдии и адвокати.
Бил неуместен, защото и по сега действащия закон за съдоустройството адвокати могат да бъдат удостоени за назначение на съответна съдийска длъжност и такива били удостоени само през месец юли тази година шест души.
Твърдението, че имало саботиране на съответното постановление на закона, относно представлението на адвокатите, не било отговаряло на действителността. При това не требвало да се забравя, че назначението на адвокати на съдийски длъжности е едно изключение от правилото и че тия длъжности се поверяват на удостоени по способност и морални качества съдии, заемащи по-долни съдийски места, школувани съдии, като на първата длъжност се назначават издържалите с най-добър успех теоретико-практическия изпит и че този подбор е гаранция за издигнато правосъдие.
Явно е, че всички тия възражения се дължат на едно неточно поставяне на въпроса. Те излизат от положението на системата, легнала в основата на сега действащия закон за съдоустройството, по която сега става подборът на съдиите.
Ако обаче се излизаше от другата система, от тая в сила в Англия, от тая препоръчана в международния конгрес на адвокатите във Виена през 1936 г. и легнала в основата на проекта, а имено подборът да става между адвокатите и от адвокатите, всички тия възражения срещу почиващия на тоя принцип проект, целящ частичното прокарване на тая нова система, нямаше да се правят.
Въпросът не е за назначаване на адвокати по изключение на съдийски места, а за създаване условия за назначаването им по правило, за да се внесе в съдийските среди нова струя, както се изрази министърът на правосъдието Г. Огнянов, струя от съдии, познаващи живота от другата страна на преградата.
Тук въпросът съвсем не се касае до частни интереси, и ако е въпрос за неуместност, неуместно е да се счита, че търсенето път и начин за още по голямо издигане на правосъдието, чрез обсъждане въпроса за подбора на съдиите, можело да се отрази отрицателно за правосъдието и да накърни добрите отношения между съдии и адвокати. Напротив, този въпрос трябва да ги обедини, защото над частните интереси на едните и другите стоят големите интереси на родното правосъдие. И при това касае се не до едно рязко изменение на системата, а само към подготовка на последното.
Като едно друго голямо възражение срещу проекта за изменение на Наредбата-закон за съдоустройството относно назначаване адвокати за съдии, се сочи, че адвокатите по естеството на професията им били близки до политиката и че следователно имало се опасност да бъдат назначени за съдии съмишленици на някои признати за противни и вредни на държавния строй течения.
Като се има обаче предвид, че представленията ще стават на първо място от адвокатските съвети, че те ще са известни на всички членове на колегията и следователно всеки ще може да прави и ще направи възражение срещу поставяне в списъка на неподходящи по каквито и да е причини лица, че след това по същия въпрос ще се произнася Висшият адвокатски съвет, който, макар че се състои от адвокати в София, има, по силата на своята дисциплинарна и друга дейност, непосредствена възможност да познава евентуалните кандидати, които ще бъдат добре проявили се и издигнати адвокати, а ако не ги познава, може да събере на самото място за тях положителни сведения чрез анкетьори из своята среда, и няма да ги постави в листата, ако не отговарят на условията, че и пред Висшия адвокатски съвет могат да се правят възражения от членовете на колегиите, че най-после адвокатите се познават по-добре помежду си, отколкото могат да ги познават съдиите, става явно, че това опасение е напълно неоснователно.
Прави се възражение и в смисъл, че членовете на адвокатските съвети били частни лица и че те нямали право да се месят при назначението на съдиите. Не само членовете на адвокатските съвети, но и адвокатите не са частни лица, а съставляват част от правосъдното устройство. По силата на своето предназначение и дейност, те познават основно нуждите на правораздаването и щом законодателят има възложи да участват, в интереса на доброто правораздаване, при подбора на съдиите, те и по силата на закона вече не са частни лица. При това, с участието им в подбора на съдиите, който е нещо съвсем различно от назначаването, те не се намесват в самото правораздаване, което, като държавна функция, ще се управлява от съдиите, и не засягат вътрешната независимост на съдебната власт, предвидена в чл. 13 от Конституцията.
Относно пък предположението, че един поставен в четворката адвокат бил могъл да стои по достойнство под съдиите, поставени в последващата група, би могло да се каже и обратното, че адвокатът във втората група може да стои по-горе по достойнство от съдиите в първата група, но това ще бъдат само предположения, които не могат да имат никакво решаващо значение.
От решаващо значение е и си остава въпросът за все по-голямото издигане на правосъдието, чрез най-правилното разрешение на големия въпрос за намиране добри съдии.
Това ще стане, като се премине постепенно към системата, по която при самото назначаване да се взимат правно подготвени, морално издигнати и познаващи живота съдии.
Като една първа стъпка към тази система е изложеното в проекта за изменение в това направление на Наредбата-закон за устройство на съдилищата и на тая за административното правосъдие, чрез създаване други условия за назначаване на съдийски и прокурорски длъжности на адвокати, дали доказателство за своята годност за такива длъжности.
Всички опасения и възражения, които се правят срещу проекта, не могат да намерят оправдание, нито от гледище на фактите, нито от това на доброто правосъдие.
Напротив, изискванията на последното напълно подкрепят този проект.
Ако сегашната сравнително несъвършена система за подбора на съдиите е създала условия за поставяне правосъдието на завидна висота и ни е дала мнозина добри съдии, една по-съвършена система безспорно ще даде по-добри резултати.
А стремежът към по-добро правосъдие винаги трябва да бъде ръководно начало за съдии и адвокати.
* Редакционна статия на органа на Съюза на българските адвокати – сп. „Адвокатски преглед“, г. XVIII, бр. 3 от 16.10.1937 г. Подзаглавието на публикацията е на сайта „Съдебно право“.